top of page
תמונת הסופר/תeyal rejovitzky

פרישה אלטרנטיבית - פתרון פיננסי אפקטיבי

עודכן: 11 ביולי 2023

פורסם ע"י אגם קדם לוי בעיתון דה מרקר


"תכנית "פרישה אלטרנטיבית" כחלופה לפנסיה טומנת פתרון פיננסי מאוד אפקטיבי"

אייל רחוביצקי, מומחה לתכנון פרישה ושותף מייסד בבית ההשקעות רוק השקעות וולת'רוק, מסביר כיצד קרן "פרישה אלטרנטיבית" מאפשרת ליהנות מהכנסה חודשית קבועה – מבלי לוותר על התשואות ועל השליטה בכסף

אגם קדם לוי, בשיתוף וולת'רוק אמ.אס רוק השקעות בע"מ

דבר אחד משותף למרבית הישראלים, מאלו שמשתכרים שכר מינימום ועד לבעלי הון משמעותי – הפנסיה. באופן גורף, כל החוסכים הפנסיוניים מחזיקים את הכסף שלהם באותו המקום: בידי הגופים המוסדיים הגדולים. קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים מוחזקים בחלקם הגדול באפיקי המניות וניירות הערך הסחירים – לצד אגרות החוב המיועדות ואגרות החוב הסחירות.

אלא שהירידות החדות בשווקי המניות בשנים האחרונות משכו את תשומת ליבם של משקיעים רבים לחסרונות בחסכונות הפנסיוניים המשמעותיים. דווקא במציאות שבה ישראלים רבים בוחרים להשקיע את כספם בהשקעות אלטרנטיביות ובאפיקים מתקדמים אחרים – הכסף הפנסיוני מונח באותה ערימה גדולה ומסורתית.

אייל רחוביצקי שהקים ביחד עם יובל אייזנברג את בית ההשקעות רוק השקעות (RoK Investment) וולת'רוק (WealthRock) סבור שהגיע הזמן לשינוי בצורה שבה הישראלים חושבים על הפנסיה שלהם. לצד השקעה בקרנות פנסיה ובביטוחי מנהלים מסורתיים, הוא מציג פתרון חדש: "פרישה אלטרנטיבית". מדובר בקרנות השקעה שפועלות במנגנון המאפשר קבלת הכנסה חודשית לאורך חיי החוסך, ובמקביל מאפשרות לו ליהנות מגמישות גבוהה יותר ומתשואות אטרקטיביות.

"פרישה אלטרנטיבית זה אולי לא השם הכי קליט – אבל הוא טומן בתוכו פתרון פיננסי מאוד אפקטיבי", אומר רחוביצקי. "כשאדם מגיע לגיל פרישה, הוא יכול לפנות לחברת ביטוח או לקרן פנסיה ולומר להן: 'יש לי שני מיליון שקלים, ואני מעוניין בתוכנית שתשלים לי הכנסה קבועה לכל החיים'. זהו בעצם פתרון הפנסיה או הקצבה. חברת הביטוח או קרן הפנסיה ישלמו שקל על כל מאתיים שקלים – ויאפשרו כנראה לקבל סדר גודל של 30-100 אחוזים מהקצבה".

הא מוסיף כי ברגע שתוכנית פנסיה מסורתית יוצאת לדרך – אין דרך לשנות את ההשקעה. המשמעות: הכסף לא יגדל אף פעם. גם במקרי חירום, וצורך מיידי לכספים עבור טיפול רפואי, למשל, לא ניתן לשחרר את הכסף: "אין אפשרות לחרטה, אין אפשרות לסגת. צריך להבין שאדם השקיע, נתן את הכסף לגוף משלם למשך שנים – אבל הוא לא יקבל אותו בחזרה בסוף הדרך".

לדברי רחוביצקי, זאת הבעיה העיקרית של קרן פנסיה. "קרן פנסיה הוא מוצר בעל יתרונות רבים מבחינת הערבות ההדדית ומבחינה חברתית הוא סופר חשוב. אבל אנחנו אומרים שהוא לא המוצר היחידי בשוק. כשמדובר בלקוחות בעלי הון, הם יכולים לחלק את ההשקעה . את הסכום הראשוני בפנסיה המסורתית – ולהפקיד את הסכומים הנוספים בפנסיה אלטרנטיבית".

הכסף בידיים שלכם

אייל רחוביצקי הוא סמנכ"ל ושותף מייסד בבית השקעות הישראלי וולת'רוק רוק השקעות שהוקם לפני כשנתיים, המציע מעטפת רחבה של שירותים בעולמות הניהול הפיננסי וניהול ההון. וולת'רוק רוק השקעות מתמחה בעבודה עם משפחות בעלות הון משמעותי – כאשר בית ההשקעות מתמחה בטיפול בהיבטי המיסוי, תכנון הפרישה, ניהול ההון וההשקעות.

במקביל לתפקידו בבית השקעות, רחוביצקי הוא מומחה לתחום התכנון הפנסיוני ותכנון הפרישה. מאחוריו שנים ארוכות של ניסיון מקצועי בעולמות שוק ההון והבנקאות הפרטית. "בעשור האחרון אני מתמחה בעבודה עם לקוחות לקראת פרישה – או אחרי הפרישה", הוא מספר. "רוב הלקוחות שלי הם אנשים מגיל שישים עד גיל שמונים. אלו אנשים שחסכו עשרות שנים בשביל הכסף שלהם. פרישה אלטרנטיבית טומנת בחובה יתרונות אדירים עבור חוסכים רבים".

כיצד פועלת במבחן התוצאה פנסיה אלטרנטיבית?

"פרישה אלטרנטיבית היא למעשה תיק השקעות מניב המשלב אסטרטגית השקעות שאנחנו מנהלים בבית השקעות. אנחנו יודעים להגיע למצב שבו ביכולתנו לייצר אלטרנטיבה לאותם 6% בשנה שהפנסיה המסורתית מייצרתרק בלי השלב שבו הלקוח צריך להיפרד מכל הכסף. התשואות הללו שהקרן צוברת משפיעות בצורה הדוקה על החוסך: בתוך כמה שנים הוא יסתכל ויראה שההכנסה החודשית גבוהה יותר – והסכום שהשקיע גדל במעט".

בכל הקשור לגמישות, כיצד אסטרטגיית פרישה אלטרנטיבית פועלת בצורה שונה מפנסיה מסורתית.

"אנחנו יודעים לאפשר גמישות מרבית. אם משהו קרה ללקוח שלי, אם הוא נפטר – הכסף יכול לעבור לבת הזוג שלו. היא תמשיך לקבל את אותה ההכנסה ואחרי שגם היא תלך לעולמה – הילדים יקבלו את הכסף. זה נכון שאנחנו לא יכולים להציע ללקוחות להעביר את כל כספם אלינו, אבל אנחנו יודעים לתת פתרונות מצוינים שמחוללים שינוי דרמטי בחייהם של אנשים".

מאחורי הקלעים של המנגנון, כיצד אתם מייצרים את התשואה עבור החוסכים?

"מהבחינה המעשית, יש אפשרות להגיע בגופי השקעות ובנקים זרים לתשואות מצוינות. חשוב לציין שיש גם מספר גופי השקעות רציניים מאוד בישראל שיכולים לתת מענה דומה, לצערנו הם לא רבים מספיק עדיין. יש בנקים בחו"ל שיודעים לתת תשואה בהשקעות גדולות עם ריביות גבוהות – מה שמאפשר לנו לייצר ללקוח את ההכנסה שהוא צריך. חשוב לזכור שהמטרה היא לא רק להגדיל את ההכנסה החודשית בעזרת התשואה – אלא גם את גודל החיסכון עצמו. אני מצליח לשמור בתוך ההשקעה הנצברת בין אחוז לשניים בשנה, מה שיכול להביא בתוך עשור לרווחים עצומים – כאשר הלקוח כבר חווה את התשואה הזאת בתוך ההכנסה החודשית שלו".

הוא רחוביצקי מוסיף כי משקיעים בעלי הון שמתקרבים לגיל הפרישה יכולים לבנות לעצמם היום תמהיל פנסיוני חכם יותר – שיאפשר להם ליהנות מהיתרונות של הכנסה חודשית קבועה לשארית חייהם מבלי להתחייב לקרן פנסיה נעולה. "פרישה אלטרנטיבית מאפשרת לנו ליהנות מהיתרונות של פנסיה רגילה – אך לשמור את הגמישות בידיים של הלקוח", הוא אומר לסיכום. "לכל אורך התהליך, הלקוח שומר על האפשרות לשחרר כספים ספציפיים. אם הוא יגיע למסקנה שהוא לא רוצה להיות בעולם הזה יותר – הוא תמיד יכול לעשות שינוי והתאמות. בפרישה אלטרנטיבית, הכוח נמצא תמיד בידיים של הלקוח".

17 צפיות0 תגובות

Commenti


bottom of page